Wednesday, 3 August 2011

MEE LAKSA GORENG HITAM

ada cerita bagaimana mak uda teringin nak wat MEE LAKSA GORENG HITAM ni....kebetulan mak uda dapat giliran kelas mengaji dirumah ... jadi mak uda pun paksa teman2 rapat bawa potluck sorang satu he3...
dari banyak2 hidangan tu Puan Hafizah Buang bawa MEE LAKSA GORENG HITAM ni...mak uda tak sempat rasa kerana maklum je lah sebagai tuan umah ...letih melayan tetamu dan teman2...lupa nak rasa...jadinya mak uda ke kedai berhampiran umah beli mee laksa yang siap dipaket bukan yang kena celur tu....beli kicap hitam, udang dan bahan2 lain....

berdebar2 juga nak tunggu komen dari anak dan suami yang 1st time makan MEE LAKSA GORENG HITAM tu....alhamdulillah....terutama anak mak uda kata lebih sedap dari kue tiaw... ke mak uda tak berapa pakar goreng kue tiaw he3.....

sebagai hidangan berbuka posa sesuai juga ditambah dengan cili api potong ngan kicap dan perahan limau....dah tak fikir sakir perut lepas tu...he3...ada aku kisah...janji tekak sedap...

udang tu tak lah berapa banyak cuma 4 ekor je sesuai dengan bilangan ahli kuarga yang nak berbuka pose cuma ber3...anak dan suami malas nak kopek kulit udang so mak uda kena habiskanlah udang tu sayang pulak....

agaknya kalau boh daging ke sotong ke ayam ke sedap agaknya....

jadi sama2lah kita mencuba resepi baru ini untuk hidangan berbuka nnt atau bila2 saja selepas ni....lagipun mak uda perhatikan mee laksa ni tahan lama...


















MEE LAKSA GORENG HITAM


1 kg mee laksa
udang ikut suka

bahan kisar
10 cili kering
3 labu bawang besar

5 ulas bawang putih dicincang

2 biji tomato dipotong dadu
se ikat kucai
taugeh
kicap manis
kicap hitam
cili sos
sos tiram

Aturan


1.   Panaskan sedikit minyak (jgn terlalu banyak kerana mee laksa ini sedikit berminyak) tumis bawang putih cincang sehingga wangi.. masukkan tomato dadu tadi dan tumis sebentar.

2.   Masukkan pula bahan kisar dan tumis sehingga naik minyak dan masukkan cili sos dan udang , kicap manis, kicap hitam dan sos tiram..

3.   Masukkan mee laksa dan daun kucai.

4.   Masukkan taugeh dan suaikan rasa..

Cili Api Kicap


5 tangkai cili api
sedikit kicap manis
sebiji limau kasturi

1.  potong cili api dan campurkan kicap manis dan perahan limau kasturi...


untuk semua teman2 blog mak uda ni jangan tak cuba... tak rugi tau...mmg sedap...
Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Komen Sekali

3 comments:

  1. suka, suka... tq mak uda...

    ReplyDelete
  2. kirah...boleh guna laksa biasa tu tapi rasanya mungkin lain skit kerana laksa instant ni lbih kenyal ....

    ReplyDelete