Monday, 1 August 2011

AYAM SEMUR

salam perkenalan....kira nak panggil mak uda je lah ye...macam anak sedara belah suami panggil akak ni...
teringat masa kecik2 dulu kira nak jumpa AYAM SEMUR setahun sekali masa hariraya je...tapi sekarang boleh buat sendiri atau boleh beli tapi kena daerah yang ramai orang JAWA tinggal.

Bulan lepas sahabat ditempat mak uda ni mengadakan kenduri doa selamat masuk rumah dan berhajat  buat NASI AMBENG jadi akak ditugaskan memasak AYAM SEMUR sebanyak 6 ekor ayam....jenuh jugalah nak memasaknya maklum jelah paling banyak mak uda pernah masak 2 ekor jer....tapi alhamdulillah berjaya lah juga...kiranya ramai lah di antara tetamu yang terdiri dari teman2 yang pertama kali makan nasi dalam dulang ni...seronoklah juga...meriah dengan tawa dan lawak jenaka....

buat dalam kuali besar...ayam potong 4 untuk NASI AMBENG 3 ekor dan yang lain potong 16 untuk NASI BERKAT... orang jawa selalunya tahu lah NASI BERKAT ni maksudnya nasi untuk dibawa balik rumah..

mmg seronok mengadakan majlis sebegini tapi memerlukan tenaga untuk rewang/potong bawang...

berharap ada peluang lagi mengadakan majlis seumpama ini lagi.

disini mak uda serta resepi SEMUR AYAM/AYAM SEMUR dan berharap semuga ada yang sudi mencuba resepi turun temurun ini...


SEMUR AYAM
1 ekor ayam potong 16 (2kg)
4 labu bawang besar
7 ulas bawang putih
2 inci halia
3 btg serai dititik
5 biji buah keras
¼ biji buah pala kering
1 camb lada hitam
Kayu manis, bunga lawang dan pelaga
1.5  camb ketumbar )
1 camt jintan manis  )di sangrai/blend halus
1 camt jinta putin      )
Kicap manis kipas udang
Asam jawa, garam
3 biji kentang potong 4 dan digoreng
Santan ( 1 paket/sebiji kelapa)
Suhun ( 1 paket kecil direndam sebentar)
Cili merah untuk hiasan

ATURAN

1.         ayam digoreng ½ masak ketepikan, kentang digoreng dan ketepikan.
2.         tumbuk/blend  bawang besar, bawang putih, halia, buah keras, buah pala dan lada hitam.
3.        panaskan minyak dan masukkan serai dan kayu manis, pelaga dan bunga lawang dan tumis sebentar     kemudian masukkan bahan yang ditumbuk tadi sehingga wangi.
4.         masukkan air asam jawa dan sedikit air serta kicap , didihkan sebentar.  Masukkan ayam dan biarkan didih lagi.
5.       masukkan santan dan didihkan sebentar dan masukkan suhun dan didihkan lagi. Jika suka berkuah lebihkan air. Tetapi biasanya ia tidak berkuah sangat.
6.         akhir sekali masukkan kentang, cili merah dan suaikan rasa

kalau suka boleh tabur cili api untuk yang suka gigt2 cili masa makan...sebab SEMUR AYAM ni tidaklah pedas dan sesuai dimakan oleh kanak2 sekalipun...


    
            beginilah rupanya NASI AMBENG cumanya keropok tu ganti rempeyek yang selalunya dihidangkan bersama dalam dulang...
            memang sedap dimakan beramai2 apalagi kalau disertakan ulaman seperti
            petai, jering....
            NASI AMBENG ni juga ada lauk sampingan mengikut majlis...
            KLUBAN atau urap ada sekiranya majlis tersebut seperti cukur jambul...


selamat mencuba semuga mendapat faedah dan bertukar citarasa dari kebiasaan....  




Terima Kasih Daun Keladi, Dah Baca Komen Sekali

2 comments: